נתוני עיריית תל אביב-יפו, המשטרה והרשות הלאומית לבטיחות בדרכים לשנת 2023 מצביעים על ירידה של 25% במספר הנפגעים קשה וההרוגים בתאונות הדרכים בקרב כל משתמשי הדרך בעיר. אם מחריגים את שנת 2020, שנת הקורונה, אזי מדובר על השנה עם נתוני תאונות הדרכים המעודדת ביותר בשש השנים האחרונות.
ראש עיריית תל אביב-יפו, רון חולדאי: "המאבק על הבטיחות בדרכים חשוב בכל יום, גם בימי מלחמה, ואני מברך על כך שאנחנו נמצאים בדרך הנכונה. בעבודה משולבת של שיפור תשתיות, הסברה, חינוך ואכיפה – אנחנו מצליחים לחזות בנתוני השנה החולפת במגמת ירידה, הן במספר ההרוגים בתאונות בעיר והן במספר הפצועים קשה, בעוד שמספר המשתמשים בכלים זעירים הולך וגדל בעקביות בכל שנה. עם זאת, חשוב להדגיש כי יש עוד דרך ארוכה לפנינו: כדי להגיע לתוצאות מיטביות בביטחונם של משתמשי הדרך, , אנחנו עובדים על הכנת תכנית לשיפור משמעותי נוסף ברמת הבטיחות בעיר ולמימושה עוד השנה. אין לי ספק שלטובת השגת מטרה זו, תסייע גם החלטת הכנסת מהחודש שעבר, לחייב התקנה של לוחיות זיהוי על כלים חשמליים החל ב-1 באוגוסט. מדובר בבשורה חשובה על מהלך שאנו בעיריית תל אביב-יפו דחפנו ולחצנו רבות לקידומו לאורך השנים האחרונות".
מהנתונים עולה כי:
* ב-2023 נהרגו בתאונות דרכים בקרב כל משתמשי הדרך 16 בני אדם, לעומת 21 שנהרגו ב-2018
* ב-2023 נפצעו קשה בתאונות דרכים בקרב כל משתמשי הדרך 171 בני אדם, לעומת 203 ב-2018
* ב-2023 נהרגו 4 רוכבי קורקינטים ואופניים, לעומת 6 ב-2018
* ב-2023 נהרגו 5 הולכי רגל, לעומת 14 ב-2018
* ב-2023 נפצעו קשה 40 הולכי רגל, לעומת 62 ב-2018
* ב-2023 נפצעו קשה 43 רוכבי אופנועים, לעומת 63 ב-2018
מגמת הירידה בתאונות הדרכים בעיר הינה תוצאה ישירה של פעולות המבוצעות על ידי העירייה להבטחת הבטיחות בדרכים בעיר ולשיפור איכות החיים של התושבים והמבקרים בה, שכוללות מגוון רחב של היבטים:
– הקמת תשתיות מופרדות ובטוחות לרוכבי אופניים ולהולכי רגל,
– ביצוע מיתון תנועה בעיר, באמצעות פסי האטה (השנה התווספו כ-150 פסי האטה ברחובות בעיר) וסימון רחובות ממותני תנועה המוגבלים למהירות של 30 קמ"ש
– קידום תשתיות בטוחות סביב מוסדות חינוך, ומערכי חינוך והסברה בנושא זהירות בדרכים בבתי ספר,
– פעולות אלה נעשות לצד פיתוח התחבורה הציבורית בעיר, הרחבת נתיבי נסיעה ייעודיים לתחבורה הציבורית, גידול בנסיעות המשתמשים באוטובוסים וברכבות קלות, שנחשבים לכלי תחבורה בטוחים.
– אכיפה בלתי מתפשרת של נסיעת כלים זעירים על המדרכות, המבוצעת באמצעות פקחי אגף הפיקוח, סיירי סל"ע ובמבצעי אכיפה משותפים עם המשטרה. נציין כי במהלך 2023 ניתנו ע"י העירייה 40,532 דו"חות בגין נסיעת קטנועים וכלים חשמליים על מדרכות, על שבילי אופניים ובשבילי הולכי רגל; הוחרמו 1,135 כלים שביצעו עבירות; בחודשיים האחרונים התווספו 50 פקחים ופקחיות לכוח הפיקוח העירוני, המונה 370 פקחים, ובסך הכול מונה סד"כ הפיקוח העירוני 420 פקחים ופקחיות, שמשימתם העיקרית הינה אכיפת נסיעת דו-גלגלי על המדרכות. בנוסף, העירייה מפעילה רגולציה מתקדמת על הכלים השיתופיים שפועלים בעיר, במסגרתה קיימות הגבלות רבות לבטיחות לרבות אזורי מהירות מוגבלת, מספרי זיהוי לכלים, קסדות ועוד.
סגנית ראש העירייה ומחזיקת תיק התחבורה, מיטל להבי: "תחום התחבורה מורכב ורווי קונפליקטים בין משתמשי הדרך ולצערנו קונפליקטים אלו גובים מחיר גבוה. חיי אדם הם ערך עליון והגיע הזמן שנפסיק לשלם בחיים על תאונות דרכים. במהלך השנה האחרונה נעשו הרבה פעולות ואני גאה במיוחד במיתון התנועה בעיר ובביצוע תחקירי תאונות – מחד הורדנו את עוצמת התאונות ומאידך אנו מפיקים לקחים. בנוסף, אנחנו הראשונים בישראל לגבש תוכנית Vision Zero שיש לה הצלחה בעולם המפותח ואני פועלת ומצפה שהיעד של 0 הרוגים מתאונות דרכים יהיה לא רק חזון אלא מציאות עירונית. חשוב לזכור, העשייה בתחום הזה הינה מתמשכת – אין זבנג וגמרנו".
עיריית תל אביב-יפו פועלת בשיתוף פעולה מלא עם הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים ועם משטרת ישראל לתחקור של התאונות הקטלניות והקשות בעיר וליישום הלקחים מהן. ניכר כי מאמצים אלה וכלל הפעולות, יחד עם פעולות נוספות, מביאים לצמצום במספר התאונות בעיר, ואנו מקווים שמגמה זו תימשך גם בשנים הבאות. אנו מברכים על מגמת הירידה ונמשיך לפעול למען הבטיחות בדרכים והפחתת שיעור התאונות ברחבי העיר.